نگاهی به زندگی سیّد نورالدین جزایری قدّس سره
سیّد نورالدین جزایری
فرزند سید محمد جعفر از نوادگان علامه سید نعمت الله جزایری قدس سره متولد سیزدهم رجب سال 1313 هجری قمری (1273شمسی)؛ شهرستان شوشتر متوفای 23 جمادی الاول سال 1384 هجری قمری؛ کربلای معلی مدفون در حرم سیدالشهداء (علیه السلام) تحصیل در نجف و کربلا در محضر اساتیدی چون جد بزرگوارش آیت الله حاج سید عبدالصمد جزایری، آیت اله شیخ ابوالحسن مشکینی، آیت الله فیروز آبادی، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی و بسیاری دیگر. تألیف کتاب های نفیسی چون احسن المقال فی تفسیر الآل، رسالهای در تجرّی، رسالهای در کرّ، منشأ تمدن، الاسرار الخفیة من تاریخ الاسلام، ایضاح الحق و الحقیقة، الخصایص الزینبیه و کتب دیگر
|
سیّد نورالدین جزایری از جمله علما و فضلا و پژوهش گران چیه دست قرن چهارده هجری است. وی فرزند حاج سید محمد جعفر، فرزند حاج سید عبدالصمد، فرزند حاج سید احمد، فرزند حاج سید محمد، فرزند سید طیّب، فرزند سید محمد، فرزند سید نورالدین، فرزند علامه سید نعمت الله جزایری قدس سره است که نَسَب آنها به امام همام حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) منتهی می شود. در بیت شریف جزایری که از بیوت علمی و معروف ناحیه خوزستان بودهاند، در فرخنده سال روز میلاد امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) ، سیزدهم رجب سال 1313 هجری (1273ش) در شهر دانش خیز شوشتر چشم به جهان گشود و با عنایات اهل بیت عصمت و طهارت خصوصاً امیرالمؤمنین (علیه السلام) پلههای ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و در سلک علما درآمد و از مراجع و فقهای عصر خویش تأییداتی دال بر مقام علمی خویش دریافت نمود.
گذشته از عنایات حضرت حق و انوار معصومین، سید نورالدین چهره علمی خویش را مرهون پدر بزرگوارش هم بود. در حالات پدر نوشتهاند که او افزون بر آن که ملکات و صفات روحی ارزنده و فراوانی داشت، عالمی عامل و فاضلی کامل هم بوده.
سیّد نور الدین خود در یکی از آثارش در توصیف پدر و مقبولیت او در بین مردم می گوید: پدرم در عصر خویش رییس مطاع و وجودی نفّاع بود. آن چه خود به یاد دارم و از بزرگترها شنیدهام این است که، او مردی خیّر بود به حدی که گفته اند هیچ عمل خیری بنا نهاده نشد جز آنکه او در آن سهمی داشت بلکه غالب آنها را خود تأسیس و افتتاح کرده بود. تجهیز ازدواج جوانان سید و دستگیری از فقرا و مستمندان و کمکهای عام المنفعه به مردم و هدایت و ارشاد از این قبیل است.
همین نفسهای گرم پدر بود که سید نورالدین را در رسیدن به مقصود، بیشتر رهنمون میشد و زمینههای مساعد را برای او در جهت نائل شدن به آن مهم هموارتر میکرد.
به هر تقدیر، سید پس از یازده سال که از عمر شریفش در شوشتر گذشته بود، به همراه کلیه اعضای خاندان خود به مهد علم و دانش نجف اشرف هجرت کرد و دوره دوم زندگی اش را در محضر اساتید فن آغاز نمود، و بعد از طی مقدمات و به پایان رساندن سطح از محضر زبدگان عصر خویش در دوره خارج بهرهمند گردید و به مقام عالی اجتهاد دست یافت.
گذشته از عنایات حضرت حق و انوار معصومین، سید نورالدین چهره علمی خویش را مرهون پدر بزرگوارش هم بود. در حالات پدر نوشتهاند که او افزون بر آن که ملکات و صفات روحی ارزنده و فراوانی داشت، عالمی عامل و فاضلی کامل هم بوده. |
اساتید و مشایخ اجازه:
اساتید سید در دوره سطح، علاوه بر پدر گرامی اش، عبارت بود از:
· حاج سید محمد حسین جزایری (یکی از عموهای سید)،
· حاج سید محمد علی جزایری (عموی دیگر وی)،
· شیخ اسماعیل شوشتری،
· شیخ باقر شوشتری،
· جد بزرگوارش آیت الله حاج سید عبدالصمد جزایری،
· آیت اله شیخ ابوالحسن مشکینی،
· شیخ حسین رشتی حائری.
اساتید وی در دوره خارج عبارت بودند از:
· آیت الله فیروز آبادی،
· آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی،
· آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی،
· آیت الله میرزا ابوالحسن مشکینی،
مشایخ اجازه سید در نقل روایات و تأیید ملکة اجتهاد و استنباط از منابع:
· آیت الله سید حسن صدر،
· آیت الله میرزا علی شهرستانی،
· آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی،
· آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء،
· آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی.
سید نورالدین بعد از دریافت اجازات به ایران بازگشت و مدتی در اهواز و پس از آن در شوشتر ـ زادگاهش ـ به اقامه جماعت و برپایی منبر و ترویج دین و ارشاد مردم پرداخت.
وی بار دیگر به عراق و عتبات عالیات هجرت کرد و در ظل ظلیل حضرت سید الشهداء ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ معتکف گردید و سرانجام در 23 جمادی الاول سال 1384 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و پیکر شریفش در جوار امام حسین (علیه السلام) ، به خاک سپرده شد.
شماری از آثار سیّد:
سید نور الدین در خلال تحصیل و ترویج مذهب، آثار ارزندهای به پارسی و عربی از خود به یادگار نهاد که به تعدادی از آنها اشاره میشود:
· تعریب کتاب کبری در منطق؛ این ترجمه، نخستین اثر و نگارش علمی مؤلف بود که به دستور جد گرامی وی صورت گرفت.
· احسن المقال فی تفسیر الآل.
· رسالهای در تجرّی.
· رسالهای در کرّ ؛ در این رساله سید دربارة میزان آب کر بحث فرموده و طول و عرض و ارتفاع ظرف کُر را در مجموع 27 وجب دانسته است.
· منشأ تمدن؛ این کتاب، پس از نشر، دستور توقیفش صادر شد، از این رو، میتوان احتمال قوی داد که سید در آن به نقد و بررسی حکومتها یا حکومت وقت ایران پرداخته و دستاندر کاران را رسوا نموده است.
· اصلاحات خوزستان؛ این کتاب را آقای عبدالمجید موقّر در اهواز در 10 صفحه به قطع جیبی چاپ و منتشر کرد.
· بهار و خزان عمر؛ این کتاب به قطع وزیری و با حروف سربی در 290 صفحه در سال 1336 هجری به همت مطبعة عالی تهران به چاپ رسید.
· حواشی عروة الوثقی ؛ ظاهراً سید در این اثر نظریات خویش را ذیل متن عروه مندرج کرده است.
· الاسرار الخفیة من تاریخ الاسلام[1]
· ایضاح الحق و الحقیقة
· الخصایص الزینبیه.[2]